23948sdkhjf

I Skåne falder prisen på brugte dieselbiler

I Skåne er prisen på en brugt dieselbil faldet med syv procent på et år. Det sker endda på trods af, de største kommuner i regionen stadig mangler politisk opbakning til at indføre miljøzoner.
For at undgå forurening har mange europæiske storbyer indført såkaldte miljøzoner, hvor dieselkøretøjer skal leve op til særlige miljøkrav.

København indførte en miljøzone tilbage i 2008.

På den anden side af Øresund halter det dog stadig lidt bagud.

I Skåne er der nemlig ingen miljøzoner endnu. Men selvom der ikke har været politisk majoritet for et dieselforbud i de skånske storbyer, er priserne på brugte dieselbiler alligevel faldet det seneste års tid.

Det skriver News Øresund .

Det skyldes til dels, at debatten om diesel som miljøfarlig og sundhedsskadelig kan have indvirkning på valget af bil, skriver Sydsvenskan.

Derudover skyldes de fortsat faldende priser på dieselbiler også, at flere af dem er kommet i omløb på bilmarkedet. Det skal blandt andet ses i lyset af, at større byzoner som Stockholmsområdet og storbyer fra Tyskland indfører miljøzoner, hvilket får flere til at sælge deres gamle dieselbiler.

Den tendens kan relateres direkte til det skånske brugtbilmarked.

Her er det nemlig blevet syv procent billigere at købe en brugt dieselbil, og i løbet af første kvartal i år er der kommet otte procent flere brugte dieselbiler til regionen sammenlignet med samme periode for forrige år, viser en statistisk opgørelse over brugtbilsalg foretaget af salgshjemmesiden Blocket på vegne af Sydsvenskan.

Ifølge Daniel Östlund, som er bilekspert hos Blocket, skal prisudviklingen netop forstås i sammenhæng med den geografiske nærhed til andre storbyer, som har miljøzoner.

– Det er snarere nærheden til andre byer på kontinentet, hvor restriktioner forventes, for eksempel Tyskland, som påvirker valget af bil. Men også den offentlige debat har påvirket markedet, hvor dieselbilen på nogen år er gået fra et godt miljøvalg til at være et dårligt miljøvalg, siger Daniel Östlund til Sydsvenskan og tilføjer:

– Vi ser nedgangen som permanent. Både den offentlige mening og det politiske klima har ændret sig. Dieselbilen opfattes ikke længere som et miljøvenligt alternativ, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125